Ken je Ria?

Ria is fan van de Action. En hele grote fan, ze komt er dagelijks. En daarom is zij een Action-fanpagina op Facebook gestart en gebruikt deze om leuke dingen uit de winkel te laten zien en geeft ze knutseltips. Haar fanpagina is inmiddels uitgegroeid tot een heus platform met zo’n 355.000 (!) volgers. Dagelijks post zij een bericht en Ria heeft veel interactie met haar volgers; ze reageert persoonlijk op alle berichten en tips en bouwt een band met hen op.

Action heeft Ria en haar pagina vanaf het begin omarmd, ze is uitgegroeid tot boegbeeld voor Action. Ria wordt gefaciliteerd en gesponsord, maar blijft onafhankelijk. Wat begon als een geintje is inmiddels een onderdeel van de marketingplannen van Action. Want natuurlijk waardeert Action haar enthousiasme, ze is een ambassadeur!

Wat is het toch gaaf als mensen ergens waanzinnig enthousiast over zijn.

De positiviteit en energie die het met zich meebrengt is aanstekelijk. Daar ga ik echt van huppelen.

Bedrijven zijn altijd bezig risico’s te beperken, hebben hun focus op het voorkomen of oplossen van problemen. En natuurlijk is het nodig daar aandacht voor te hebben.

Toch vind ik het merkwaardig dat er zoveel energie gestoken wordt in probleemdenken, terwijl de kracht van enthousiasme waanzinnig groot is. Enthousiasme is niet moeilijk te vinden, je struikelt er bijna over. Als je er maar voor open staat…

Bedrijven die sturen op enthousiasme worden niet alleen succesvoller, maar ook klantgerichter.

Alleen al van dat gegeven word je toch vrolijk? Of zal ik zeggen: enthousiast?! Ik zeker!

Intern en extern enthousiasme kan veel (op)brengen. Een medewerker of klant die enthousiast is over jouw bedrijf en de bijbehorende merkbeleving, vertelt zijn verhaal. Doet ongevraagd aanbevelingen. En zo groeit het enthousiasme ook bij anderen. Ze zorgen voor ambassadeurs van jouw merk, bevlogen medewerkers, omzetgroei en helpen je je te onderscheiden.

Zoals Ralph Waldo Emerson het zei:

Nothing great was ever achieved without enthusiasm.

Ook, of misschien wel juist, voor enthousiasme geldt: wat je aandacht geeft groeit. Want het is besmettelijk.

Is er aandacht voor enthousiasme in jouw bedrijf?

Of is de routine er een beetje ingeslopen? Dat kan na verloop van tijd gebeuren, waardoor alles stroperiger wordt en de bevlogenheid en het enthousiasme wegsijpelen. De waan van de dag bepaalt, het gevoel van trots is minstens ‘stoffig’, de betrokkenheid van medewerkers brokkelt af en jullie gemeenschappelijke doel is niet (meer) helder.

Toch vóel je dat er meer zit in je merk, dat de merkbeleving aandacht behoeft, bij je medewerkers én klanten. Je wilt toch niet op deze manier doorgaan? Dat kun je je niet veroorloven, we leven in een beleveniseconomie. Je hebt meer nodig dan een goed product om je te onderscheiden.

Wat je nodig hebt is een herijking van het gemeenschappelijke doel. Waar werd je oorspronkelijk zo enthousiast van en begon het allemaal mee, waarom doe je wat je doet. En voor en met wie. Dat is het begin van het hernieuwde enthousiasme.

Ben jij er aan toe het vuur weer aan te wakkeren? Ik adviseer en coach je graag over de kracht van merkbeleving en enthousiasme en help je groeien.

Because you can’t start a fire without a Spark!

Wil je weten hoe ik je kan helpen? Ga naar Advies & Coaching.

Of lees hoe je Kansen kunt creëren met een goed (merk)verhaal. Dit zijn mijn Inspiratienotities, die ik je met veel plezier mail.

We leven in een beleveniseconomie. Met gewoon goed werk of goede producten onderscheid je je als bedrijf niet meer. Jij weet dat. Je vóelt dat er meer zit in je merk en dat de merkbeleving aandacht behoeft, bij je klanten én je medewerkers. Maar hóe? Ik adviseer hoe je de kracht van merkbeleving en enthousiasme kunt benutten en help groeien. Het sprankelt weer!