We maakten een reis door China.
In 6 gangen.
Dus niet een rijsttafel, met ik-weet-niet-hoeveel gerechten tegelijkertijd op tafel.
Nee: 6 gangen. Steeds weer heerlijke, bijzondere, prachtig gepresenteerde gerechtjes.
Onder leiding van onze ober. Eigenlijk: onze reisleider.
Hij vertelde bij elke gang over het gerecht. Uit welke regio van China het kwam, met welke tradities omgeven en met welke ingrediënten het bereid was. En dat deed hij goed!
Zijn enthousiasme was besmettelijk!
Hij nam ons mee op reis en vertelde zo beeldend en vol vuur en trots, dat het was alsof we daar waren. In die regio, bij de boer, op zijn land. In de keuken. En we roken de ingrediënten beter, leerden over de traditie waaruit het gerecht ontstaan was, de culturele waarde. En geloof me, dan ervaar je een gerecht anders; intenser.
Wat een beleving.
Deze quote is helemaal van toepassing:
A brand is defined by the customer’s experience. The experience is delivered by the employees.
Ik geloof dat plezier, enthousiasme en beleving, drivers zijn voor ontwikkeling, (zelf)vertrouwen, creativiteit, motivatie en groei. Sturen op enthousiasme heeft positieve impact op de manier waarop we met elkaar omgaan en vanzelfsprekend heeft dat weer grote consequenties voor de manier waarop we bedrijven inrichten en aansturen. Bedrijven die sturen op enthousiasme worden niet alleen succesvoller, maar ook klantgerichter en zullen zich maatschappelijk verantwoorder gedragen.
Daarom geloof ik dat als we enthousiasme en beleving als leidraad nemen, we allemaal een beetje positiever zijn. En de wereld weer een stukje beter wordt.
Dat wil jij toch ook?!
Weet je (nog) waar je enthousiast van wordt? Waarom je doet wat je doet en waarvan je gaat huppelen?
Because you can’t start a fire without a Spark!
Als adviseur en merkspecialist help ik ondernemers en leiders uit hun ‘stroperige-waan-van-de-dag-gevangenis’ en ben als het ware de aansteker van beleving en enthousiasme. Met inzet van concrete tools en mijn kennis van en liefde voor merken en mensen gaat het vuur weer branden en groeit het aantal interne en externe fans én de omzet.
Wil je weten hoe ik je kan helpen? Ga naar Advies & Coaching.
Of lees hoe je Kansen kunt creëren met een goed (merk)verhaal. Dit zijn mijn Inspiratienotities, die ik je met veel plezier mail.
We leven in een beleveniseconomie. Met gewoon goed werk of goede producten onderscheidt je je als bedrijf niet meer. Jij weet dat. Je vóelt dat er meer zit in je merk en dat de merkbeleving aandacht behoeft, bij je klanten én je medewerkers. Maar hóe? Ik adviseer hoe je de kracht van merkbeleving en enthousiasme kunt benutten en help groeien. Het sprankelt weer!